dinsdag 12 april 2011

Sate' s

Sate' s...ja het weer is er gelukkig weer na. Hoewel een winterse dag er ons er niet van weer houdt om een lekker sateetje te roosteren.
Wij eten sate zoals die gegeten behoort te worden ..althans op Java waar mijn familie vandaan komt.


Geen grote hapklare brokken maar bescheiden stukjes kip of varkensvlees op "kleine " sate stokjes uit de toko.
Gemarineerd op een eenvoudig manier. Geen ingewikkeld gedoe met allerlei kruiden zoals djahe, ketoembar en wat heb je meer.
Nee gewoon heel eenvoudig...maar niet te versmaden.



Geroosterd op houtskool!!! Er is echt geen andere (juiste!) manier. Eet het met een pinda saus met daarop gefruitte uitjes. Of met een ketjap saus , op smaak gemaakt met fijn gesneden sjalot, selderij en sap van citroen (liefst limoen!) En voor de vurige onder ons lekker wat goede sambal.

Dat is sate zoals ik hem uit mijn jeugd herinner.

Zoals ik hem te eten kreeg als mijn ouders er ' sa vonds niet waren en ik alleen at.
De sate man werd dan van straat geroepen en moest (vooral) naar achteren zodat hij niet gezien kon worden.
Eten van de straat absoluut "not done" maar oh zo lekker.



Mijn recept voor sate is "3rd generation" ...vraag er gerust naar.

1 opmerking:

Agnes van Hensbergen - agnesstampcards zei

Nou dit ziet er super uit heerlijk lijkt me dat,Hier vinden ze sate heerlijk maar zo lekker als het er hier uitziet,ziet het er bij niet uit dus kom maar op met je geheim.

Groetjes Agnes